Senior interim en verander manager, zelfstandig actief sinds 2006 Wereldwijde inzetbaar Senior supply chain manager Groene en duurzame transport oplossingen Intermodale transport oplossingen Fleet Management en total cost of ownership oplossingen Workshops en gastspreker Inkoop en verbetertrajecten transport en logistiek High profile herstructurering ERP planning en productie Business development en marketing Warehousing en IT Projects Zwaar transport en project cargo

Logistieke dienstverlening

Business Developement
Benchmarking transport
Betonfabrikanten
Duurzaam Transport
Ecocombi / LZV
Herstructurering
Interim Manager
Intermodal transport
Inkoop transport
IT Projecten
Juridisch advies
Marketing / Verkoop
Multimodaal vervoer
Procurement / Contracten
Supply Chain Management
Tendering transport
Transport Consultancy
Windenergie
Wagenpark
Workshop Marketing
Zwaar transport


Voorbeelden van logistieke blunders

Lading verwisseling in huiftrailers
Ontslag op staande voet
Contractopzegging, schenden duurrelatie
Lading verwisseling in bulktrailers
Lading gelost in verkeerde silo
Retentierecht bij Faillissement

Juridische vragen en antwoorden

Aansprakelijkheid volgens AVC
AVC of Fenexvoorwaarden
Aansprakelijkheid volgens CMR
Algemene informatie AVC en CMR
Aflevering en proof of delvery
Informatie electronische vrachtbrief
Informatie over de vrachtbrief
Overbelading in AVC en Wet Wegvervoer Goederen (WWG)
Rententierecht


Logistieke fouten en blunders

Van der Meer Logistiek Advies is een ervaren consultant en interim manager gespecialiseerd in alle fasen van de supply chain

Zowel tijdens mijn beroepscarrière als ook gedurende interim projecten heb ik helaas zaken moeten behandelen waarbij het soms flink fout ging in het logistieke proces. Met als gevolg flinke financiële schades, maar soms ook met lichamelijk letsel.

We spreken dan bijvoorbeeld over ladingen die gestolen worden, verwisseld worden, onnodig beschadigd raken of te laat aankomen. Of over chauffeurs die bekneld raken tussen een heftruck en vrachtwagen, ten onrechte in het buitenland worden vastgehouden of in slaap vallen achter het stuur.

Vaak konden deze ongevallen worden voorkomen door betere keuzes van het management vooraf. Heel vaak had dat niet zoveel te maken met goede interne procedures of certificaten. Wel met goede en sluitende processen. Door gebruik te maken van technologische innovaties bijvoorbeeld.

Risico’s door keuzes

Een sinaasappel die wordt gekweekt in een kas, is wezenlijk anders als een door de zon in Spanje gerijpte variant. We kunnen de situatie in de kas wellicht voor 100% nabootsen, maar het blijft toch een ander product. Onze keuze voor de kas of Spanje is hierin bepalend.

Ook in de logistieke keten zijn keuzes bepalend voor het uiteindelijke risico op fouten. We kunnen alles beschrijven en vastleggen in processen en procedures, maar uiteindelijk zijn eerder gemaakte keuzes toch belangrijker voor de kwaliteit en de risico’s. Kiest u bijvoorbeeld voor chauffeurs uit Oost Europa, dan moet u ook uw verwachtingspatroon ten aanzien van risico’s en communicatie aanpassen. Doordat prijzen vaak leidend zijn in keuzes, wordt er onvoldoende nagedacht over de consequenties van genomen besluiten.

Ik kijk niet alleen naar uw procedures en systemen. Ik beoordeel uw logistieke keten ook aan de hand van andere onderliggende elementen, uw eerdere logistieke keuzes. Met deze analyse weet u niet alleen wat er zoal mis zou kunnen gaan, ik vertel u ook hoe u dit risico kunt verminderen.
Nog nooit gebeurd

Het is verbazingwekkend, stuitend zelfs, hoe potentiele gevaren door zowel management als medewerkers worden onderschat. “Waar maak je je druk om, zoiets is nog nooit gebeurd” of vele varianten hierop heb ik vele male te horen gekregen.
Helaas heb ik ook droevige eigenaren, kwade opdrachtgevers en van nalatigheid beschuldigde medewerkers gesproken. Maar ook eigenaren van bedrijven die failliet gingen nadat ze aansprakelijk werden gesteld voor een forse schade die niet verzekerd bleek te zijn.

Risico inventarisatie

Wilt u weten aan welke ongewenste risico’s uw onderneming bloot staat en hoe u deze kunt voorkomen? Belt u mij gerust voor informatie of een vrijblijvende afspraak.

Voorkomen is beter dan genezen!

Waar ging het flink mis? Voorbeelden van logistieke blunders:

Lading verwisseling in huiftrailers
Ontslag op staande voet, werkgever kiest foutieve gronden
Contractopzegging, schenden duurrelatie
Lading verwisseling in bulktrailers
Lading gelost in verkeerde silo
Retentierecht bij Faillissement

Heeft u zelf iets meegemaakt en wilt u dat delen met anderen? Neem dan contact met mij op en bij geschiktheid plaatsen we uw artikel.

Downloaden:

AVC condities
CMR condities

Bron:

Stichting vervoeradres

Van der Meer Advies

Powered by
Bouwe van der Meer
KVK Leeuwarden: 011.177.76
VAT number: 109454376B03

Kantoor

De line 16 8411 TV JUBBEGA
The Netherlands
Phone: +31 6 46 84 23 31
info@vandermeer-advies.nl

Andere Websites

Interim-xl.de
Interim-xl.com
Spedition-logistik-beratung.de
Vandermeer-advies.nl

Meer links

Testitimonials
Gastspreker
Vacatures
Partners Interim XL