Senior interim en verander manager, zelfstandig actief sinds 2006 Wereldwijde inzetbaar Senior supply chain manager Groene en duurzame transport oplossingen Intermodale transport oplossingen Fleet Management en total cost of ownership oplossingen Workshops en gastspreker Inkoop en verbetertrajecten transport en logistiek High profile herstructurering ERP planning en productie Business development en marketing Warehousing en IT Projects Zwaar transport en project cargo
ADVISEUR LOGISTIEK
  • Meer gewicht per lading
  • Beperkte tolheffing
  • Geen Rijbeperkingen
  • Vermijden van congestie
  • Milieuvriendelijk
  • Uitstekende prijs-kwaliteit

  • Logistieke dienstverlening

    Business Developement
    Benchmarking transport
    Betonfabrikanten
    Duurzaam Transport
    Ecocombi / LZV
    Herstructurering
    Interim Manager
    Intermodal transport
    Inkoop transport
    IT Projecten
    Juridisch advies
    Marketing / Verkoop
    Multimodaal vervoer
    Procurement / Contracten
    Supply Chain Management
    Tendering transport
    Transport Consultancy
    Windenergie
    Wagenpark
    Workshop Marketing
    Zwaar transport

    Recente Projecten

    2016 Contract en tender expert Afrika
    2015, Tender Transport en Kraan
    2015, Tendering Zwaartransport
    2015, Interim Tendermanager Transport
    2014, Transport Manager Inter East
    2014, Interim Logistiek Manager
    2014, Transport Consultant Wasserij
    2013, Speciaal Transport Gutmann

    Documenten

    CV Bouwe van der Meer Englisch
    CV Bouwe van der Meer German
    CV Bouwe van der Meer Dutch

     

     

    Wat is multimodaal vervoer?

    Van der Meer Logistiek Advies is een ervaren transportconsultant gespecialiseerd in alle fasen van de supply chain

    Multimodaal vervoer is een vorm van multimodaal vervoer, waarbij goederen met meerdere vervoersmiddelen (modaliteiten) worden getransporteerd, met als verschil dat de goederen niet afzonderlijk maar met behulp van een laadeenheid worden omgeladen. Het gaat hierbij om vervoer van goederen in (zee)containers, wissellaadbakken en opleggers. Indien voor een groot deel van de afstand wordt afgelegd per trein of schip en alleen voor het voor- en natransport gebruik wordt gemaakt van wegvervoer, dan spreekt men ook wel van multimodaal vervoer.

    Voordelen multimodaal vervoer

    • Meer gewicht per lading (28-30 ton laadvermogen)
    • Beperkte tolheffing
    • Rijbeperkingen (rijtijden wet) spelen nagenoeg geen rol
    • Vermijden van congestie op het wegennet
    • Milieuvriendelijk vervoer
    • Uitstekende prijs-kwaliteit verhouding

    Laadeenheden multimodaal vervoer

    Er zijn een groot aantal verschillende vormen van multimodaal vervoer. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende soorten laadeenheden en de manier waarop deze vervoerd worden. Een eerste opsplitsing valt te maken tussen het vervoer van opleggers en het vervoer van andere laadeenheden (zonder eigen wielen).

    Opleggers voor multimodaal vervoer

    Voor vervoer van opleggers met een andere modaliteit dan het wegvervoer zijn er twee mogelijkheden, namelijk begeleid of onbegeleid (gecombineerd) vervoer. Bij de eerste wordt de gehele vrachtwagen vervoerd. Het gaat hier dan om trekker + oplegger inclusief chauffeur. Per spoor is dit de Rollende Landstraße of autopendeltreinen zoals de Eurotunnel Le Shuttle, over water gaat het om Roll-on-roll-offschepen. Bij onbegeleid vervoer wordt alleen de oplegger getransporteerd. Bij spoorvervoer worden de opleggers, indien ze kraanbaar zijn, in speciale spoorwagens (Taschenwagen) getakeld. Niet-kraanbare opleggers vereisen een special systeem, bijvoorbeeld Modalohr of CargoBeamer.

    Zeecontainers voor multimodaal vervoer

    Er bestaan veel soorten laadeenheden, in veel verschillende lengte en een paar verschillende breedtes. Een belangrijke categorie zijn de zeecontainers, ook wel ISO-containers genoemd, naar de normen waaraan ze moeten voldoen. De variatie hierin is beperkt, er zijn maar een paar lengtes toegestaan en de breedte ligt vast op 8 foot (2,438 m). Deze standaardisatie heeft er voor gezorgd dat dergelijke laadeenheden wereldwijd gebruikt worden. Voor multimodaal transport over zee wordt daarom bijna geen ander soort laadeenheden gebruikt. Voor containerschepen is het praktisch dat alle eenheden eenzelfde breedte hebben, zodat deze goed en veilig in het laadruim kunnen staan.

    Wissellaadbakken voor multimodaal vervoer

    Om verschillende redenen, vaak omdat de maatvoering te beperkend is, wordt afgeweken van de ISO-normen. Deze laadeenheden worden wissellaadbakken genoemd. Er bestaan zeer veel verschillende uitvoeringen, de varianten die voor intermodaal vervoer gebruikt worden kunnen worden onderverdeeld in drie groepen, afhankelijk van hoe deze eenheden kunnen worden verladen.

    Bij vervoer over de weg, per spoor en soms per binnenvaartschip, is het mogelijk om eenheden te gebruiken die breder zijn dan zeecontainers, met als voordeel dat de grotere binnenmaten een efficiëntere belading met (euro-)pallets mogelijk maakt. Ook zijn er veel meer lengtematen mogelijk. Een deel van de laadeenheden is van bovenaf kraanbaar doordat zij bevestigingspuntentwistlocks hebben aan de bovenzijde, op dezelfde maten als ISO-containers. Een ander deel is alleen van onderaf kraanbaar, op dezelfde wijze als kraanbare opleggers. Beide groepen hebben gaten voor twistlocks op de hoeken en op de maten volgens de ISO-norm, waardoor zeecontainers en wissellaadbakken allemaal op dezelfde containerwagens vervoerd kunnen worden.

    Conclusie multimodaal vervoer

    Multimodaal vervoer houdt in dat er meerdere modaliteiten (transportmiddelen) ingezet worden voor een vervoer van A naar B. Denk hierbij aan de inzet van binnenvaart, spoor, shortsea en wegvervoer. Voorwaarde bij multimodaal vervoer is dat de goederen van modaliteit wisselen, maar wel in dezelfde "verpakking" (container, wissellaadbak, oplegger) blijven. Het voordeel van multimodaal vervoer is dat transportstromen zoveel mogelijk samen worden gebundeld. Hierdoor ontstaan dikke goederenstromen die tussen de zeehavens en het achterland vervoerd worden door bijvoorbeeld binnenvaart of spoor. Vanaf de terminals verzorgt het wegvervoer het voor- of natransport.

    Adviseur of consultant multimodaal vervoer

    Zoekt u een adviseur, consultant of zelfs een interim manager met expertise in multimodaal vervoer? Ik heb als transportdeskundige meer dan 20 jaar ervaring in wereldwijd transport en op hoog nivo multimodaal trajecten ontwikkelt en georganiseerd. Voor een vrijblijvende afspraak kunt u contact mij opnemen.

    Sinds 2007 heeft Van der Meer Advies meer dan 20 logistieke oplossingen ontwikkeld en geïmplementeerd voor bedrijven uit bijna alle sectoren, zoals industrie, logistiek, transport en supply chain.


    Ontwerp en realisatie:
    Van der Meer - Advies 2005
    Bouwe van der Meer
    De Line 16,8411 TV Jubbega
    info@vandermeer-advies.nl
    www.interim-xl.com
    Phone: +31 6 46 84 23 31

    Inzetbaar als interim manager
    Interim manager
    Interim manager transport
    interim manager logistiek
    kwartiermaker
    Interim manager distibutie Wagenparkbeheerder
    Financieel Manager
    Projectmanager ICT
    Interim inkoper Transport
    Inzetbaar als adviseur
    Business Developement Manager
    Business Analyst
    Account Manager
    Manager Verkoop
    Hoofd Planning
    Transport Manager
    Supply Chain Manager
    Transport Planner
    Interim inkoper logistics
    Inzetbaar als consultant
    Transport consultant
    Logstiek Advies
    Logistiek Consultant
    Transport adviseur
    Consultant eigen vervoer
    Gastspreker
    Interim inkoper logistiek
    Interim Procurement
    Category Lead Buyer